Tuesday, January 25, 2011

:: aloe vera a.k.a lidah buaya untuk cantik??::


ehem!
salam..malam ni aku nk kongsi kelebihhhhan pokok lidah buaya..korang kenal x?
lau korang nk tau, pokok ni kn ratu Cleoptra yg terkenal ngn kecntikan guna pokok ni untuk jaga kecantikan dia..so,bkn calang2 la pokok ni..aloe vera ase gtal2 ckit lau pkai.. ape x nyer dia cm berlendir ckit kn..tp sejuk! makin tua mkin bnyk kandungan manfaat nyer!!


ni la pokok lidah buaya..

-------------------------------------------------------------------------------


aku ni suke lentik2 bulu mata pkai kejadah ni..pengepit bulu mata..
nk d jadikan cerita..ms 2 cuti sem..aku boring2 la kn..xbuat ape2..aku pon bkak la beg make up..dlm 2 ade pngepit bulu mata..aksesori wajib!da lame sngt x mgepit bulu mata ni,aku pon ape ag..aku pon sepit la bulu mata..nk kasi lentik..kn..(2 la..mlm2 nk tdo pon ade ati ag nk men.)

'kepit bulu mata cmni la..'

masa aku kepit 2..bulu mata aku luruh..aku wat derk jer..aku pon buat sebelah ag..luruh gak..ape lg,aku belek la kt cermin 2..MASYALLAH! bulu mata terpotong!rs nk nangis pon ade..tp aku wat derk jer.. da la esok nk g dating..aish! pas2 aku pon belit la pnyepit mata 2..rupenyer2..penyepit 2 xcenter,n sepatutnyer ble kite kepit dia kene kt getah dia..tp ni xkene lgsung..trus CUT!!

aku pon ape ag..tringat la daun lidah buaya ni bley pnjg kn bulu mata..ape ag..cntact my p'we,nk mntk daun aloe vera kt umah die..dia siap gelak2 kn aku lg..(tp 2 cite lame)..
xpela..redha jela kn..aku pon pkai la bnda daun aloe vera,dlm bbrapa ari..
nasib la dia pnjg sperti sedia kala..

'lendir ni la yg di gunakan..n sapu kt bulu mata..ati2..
cz tkut kna mata..lgpon dia gatal ckit lau pkai..'

aku sapu everyday lendir dia kt bulu mata aku..setahu aku gak,daun lidah buaya ni sngt bermnfaat untuk rmbut..bley hitam kn rmbut..aku slalu letak gak kt rmbut aku..buat ala2 cm serum..siyes!jadi rmbut kite lembut!..so korang cube la..
-------------------------------------------------------------------------------------------------


ni aku cari kt miss google tntg khasiat die..baca la..

1.menyubur dan menghitamkan rambut.

2.bahan kosmetik untuk mengurangkan kedutan terutamanya pada kulit muka dan tangan.

3.mengubati penyakit sembelit, gatal-gatal pada kulit,
pembengkakan salur darah pada anus dan pemikiran yang tidak dapat dikawal.

4.mengubati penyakit leukimia (lebihan sel darah putih dalam badan) dan barah paru-paru iaitu dengan memakan bahagian dalamnya yang berjeli.

5. Bagi kanak-kanak, ia boleh digunakan untuk mengubati penyakit-penyakit yang disebabkan oleh jangkitan yang mengakibatkan batuk kokol dan gatal-gatal pada saluran pernafasan.

6. melentik dan memanjagkan bulu mata

7.mengubati luka.

sekian..
p/s: sesungguhnyer setiap ciptaan tuhan ade gunanyer untuk kehidupan mnusia..

No comments: