Thursday, December 16, 2010

:: kenangan antara kek chocolate.. ::

tetiba ase cm tringt peristiwa cmne aku blh rjin nk wat kek chocolate.. sebabnyer..:: terase mau mkn kek chocolate jer..

peristiwa kek chocolate buatan sendiri..


  • buat semata2 nk kasi ex(ms 2 jd keksih lg la..)konon la..da dia dpt keje kn..punyer nk kasi hsil buatan tgn sndiri..(nasib xkasi yg xmnjadi)..
  • mase g bli brg2 nk wat kek 2,kwn aku slh bli..dia kate kt aku kite kene pkai serbuk penaik (a.k.a sodium bikarbonat),yg sepatutnyer tepung penaik..adush!
  • pas2 mlm 2 aku aku ngan excitednyer buat la kek 2..
  • tunggu punyer tggu daa sjam lbih(ptut kene sjam) kek dlm oven..aish..plik..asal xmsk ag..siap lmbik2 ag..
  • ma aku ckp,mane keknyer,xbau kek pon..aku pon ckp ntah..ame la org tau..da c kawan aku bg resepi cmni..
  • mmg da mlmpau kek aku da nk smpai 2 jam..aku trus ttp oven..aku ltk kek 2 dlm bekas..
  • pas2 mula la aku wat aising..sedap..lemak berkrim..pas2 letak la kononnyer kt ats kek 2..fuh!cntik!
  • aku nk try,tp cm xbrani jer..akupn pggil adik aku..TRY JAP!
  • dia pon mkn la..WERK!!kek ape ni?skit kepala aku..masin gler..!
  • ish alamak...salah ke?aku rs da ikut sebijik2 nota keke 2..aku pon try la..
  • aduh!kek ke ape ni!pusing kepala ku..aku suruh ma aku try..dia siap gelak2 ag..dia xmo..aish! geram oh rase nyer..
  • aku xde cara len da..aku kol c kawan aku..eh nape kek sy xjadi ni..
  • masin jer asenyer.dia pon tny aku,awk ltk ape..aku ckp la..sm cm dia gtau..dia pon ckp,xpela,dtg umah sy,kite wat sm2..ok!SET!
  • aku pon pg2 2 siap2 la..c kwn aku ni dtg la umah aku..aku pon ckp kt dia,try la kek ni..pas2 muka dia len mcm jer ms try!plik ni dia ckp..
  • before 2 aku g lepak umah sedara aku..aku g tny dia..upe2nyer c kwn aku ni,slh bli bhan..2 yg jadi cm 2 2..
  • sepatutnyer serbuk penaik letak 2 sudu kecik jer..
  • tp dia ajr aku letak 2 cawan!mane xbengong sape yg mkn..hahahhaha..
  • then aku g wat umah dia..khas untuk org tersyg..(my ex skrg la..)
  • alhamdulliallah..jadi akhirnyer..aku dpt siapkn 2 biji kek..
  • best!mmg best!
sesungguhnyer kenangn 2 mmg xdpt nk d lupe kan..
thnks 2 fakhira..

  • 2x try buat kek chocolate br mnjadi..
ni resepi kek yg btol..lau sape2 nk try..yg aku wat mnjadi..:) sedap..gebu!


Resepi kek coklat

Bahan Kek:

1 butter cup, 1 cawan gula kastor, 1 cawan gula perang, 6 biji telur, 1 sudu kecik esen vanilla, 1 sudu kecik sodium bicarbonate, 2cawan tepung penaik, stgh cawan serbuk koko, 1 kotak kecik susu dutch lady full cream.

Cara buat: 1.Pukul butter,gula kastor,gula perang 2.msukkan telur sebijik demi sebiji 3.msukkan esen vanilla,sodium bikarbonat.biarkan kembang sekejap 4(asing).msukkan tepung penaik,serbuk koko dlm 1 bekas.kacau biar sebati 5.cmpurkan secara selang seli ngn susu dutch lady no 4 dlm 1-3

Bahan Ising kek: Serbuk koko,susu pekat,mnyk jagung

-Stgh cawan koko ngn susu pekat,pas2 ltk mnyk jgung 1 sudu besar.

p/s:lau nk kasi lembut,kacau biar lame..biar mesin 2 kije kuat ckit!

blog jiwang..HNYA AKU YANG TAHU..

|
|
maaf yer..blog ni blog jiwang2 ckit..pasal luahan aku jer..
IKUT SUKER ATI jer kn..huhu


::kawan (",) VS kekasih ::

mlm ni rs cm sedih gler..ni la jadahnya berkawan ngn p'we org kn..
tp kalu nk cmburu 2..berpada2 la..
jgn la ikutkan ati sngt..mcm la aku xpnh rs cmburu 2 ape..
aku lbih pade ko rs lg..
tp aku xbodoh smpai perlu post status mcm 2..kite pmpuan..tlg la ladies ckit..
ciap nk letak name kite lg..perlu ke?yg pnting aku tau!
maruah anda di mane?

di junjung atau bwh kaki?

tlg la mmhami..kalu aku nk kt p'we ko lame da aku sebat..!!
sape terhegeh2 nk kt sape?

p'we dia msg:: awk..maaf ye,awek sy ckp cm 2..xtau plak dia jeles cm 2..

ko xtau ati aku ni da mkn ati berulam jntung tau x!

ni la kwn..ade awek,kwn d tggalkn..time sdih,aku gak ko cari..aku gak duk dgr mslh ko!
|
|
kwn @kekasih??
wahai c awek!
  • anda cntik!tp syg,anda xpndai nk berkomunikasi..f2f lau anda rs anda d pihak yg benar..
  • anda blh ckp:awk jgn la kacau p'we syg,tlg la jgn komen ape2 kt fb p'we sy..(aku leh trime lau cm 2)
  • sy hny komen jer status n gmbr..2 slh ke?
  • kot yer pon,lau xnk bg p'we kwn ngn pmpuan,jgn bg dia men fb..kn senang!
  • knape sy yg kene aim?nape jeles ngn sy?
  • tp smua 2,xpela..anda rs diri anda hbt..truskn!
  • lau awk nk tau,sy da knl ngn dia lame da..bape x dia clash ngn org len da..
  • SY XNK KT DIA PON..kmi hny kawan..

p/s:: harap anda mmahami~kwn xsme mcm kekasih wahai teman.. :)

Tuesday, December 14, 2010

3P dreamweaver cs4:arini kmi baja LOGIIN..

hahaha..arini kmi blaja wat login..
jeng3x..


hahaha..buruk gler login ku..

hehe..ni mmg xde kije..org taip coding,kite men2..pas2 mula la tny2 kwn2..hehe..thnks 2 DAYAH..hehehe..ajr2 time da lost!


Monday, December 13, 2010

::yang dulu usah di rindui::

kenapa kenangan 2 hadir tika ketika kite xmmerlukan..?? buat ape nk d kenang dan d rindui pada org xyg xmhgargai kite.. mengapa?? usah d rindui.. usah d ingati..

~doa buat kekasih~

Penyanyi: Ramli Sarip
Tajuk Lirik Lagu: Doa Buat Kekasih

Andainya aku bertanya
Padamu tentang bahagia
Di mana nilai setia
Di manakah puncak cinta

Mahukah engkau mengerti
Harapan serupa mimpi
Ianya dapat terjadi
Atau hilang tak berganti

(Korus)
Sejarah mengajar kita
Menjadi lebih dewasa
Meniti arus angkara
Lupakan kisah yang lalu
Teguhkan tugu imanmu
Doaku buat kekasih

Yang dulu usah dirindu
Hilangkanlah dari hatimu
Doaku buatmu kekasih

Yang dulu usah dirindu
Hilangkanlah dari hatimu
Doaku buatmu kekasih

stop it!! move on!




:: dia & aku ::



Sunday, December 12, 2010

aku memang minat dia ni.. ::HAIFA::


HAIFA!! dia ni penyanyi lebenon..
comel ngat..tambah2 kat MATA dia..ala2 teknik smokey eyes g2! ..
tp sngt la sexy plak..katenyer housemate aku..
tp xpela..aku xkisah..yg penting lagu dia pon ok..suara dia pon best..



"APE YG TAK MNARIK
NYA tentang HAIFA NI.."
-dia wat pmbedahan plastik kt muka dia..
-sngt sexy..cm artis porno g2 lau wat konsert ke ape..
-khbrnye dia org islam dr amerika..tp mgalahkn org bukan islam plak..
p/s: da nk wat cmne..

lagu2 dia yg best..yg aku suka
::el wawa

senyum sokmo ~ :)

:: PUTUS ::


video
Lirik Lagu Putus - Melda Ahmad

Aku duduk sendirian dikamarku,
menangis kesepian kernamu,
kau tinggalkan aku,
kau cari yg lain,
tergamakmu merobek hatiku.

Tapi setelah kau pegi aku
mendapat lebih baik darimu,
dia hargai aku,
dia sayangi aku
lebih daripadamu,
aku ingin kau tahu betapa ku gembira,
tidak lagi bersamamu,
namun pastinyar nanti kau akan sedari,
yang kau perlu cintaku,
yang kau perlu cintaku,
yang kau perlu cintaku….


Thursday, April 1, 2010

suka vs cinta!!


Suka vs Cinta

Di hadapan orang yang kita cinta,
hati kita akan berdegup kencang...
Tapi di depan orang yang kita suka,
hati kita akan gembira...

Di depan orang yang kita cinta,
musim sentiasa berbunga-bunga...
Di depan orang yang kita suka,
musim itu cuma berangin sahaja...

Jikalau kita lihat di dalam mata orang yang kita
cinta,
kita akan kaku...
Tapi jikalau kita melihat ke dalam mata orang yang
kita suka,
kita akan tersenyum...

Di depan orang yang kita cinta,
lidah kelu untuk berkata-kata...
Di depan orang yang kita suka,
lidah bebas berkata apa sahaja...

Di depan orang yang kita cinta,
kita menjadi malu...
Di depan orang yang kita suka,
kita akan tunjukkan imej yang sebenar...

Kita tidak boleh merenung mata orang yang kita
cinta...
Tepi kita selalu merenung mata orang yang kita suka...

Bila orang yang kita cinta menangis,
kita akan turut menangis...
Bila orang yang kita suka menangis,
kita akan turut membuat dia gembira...

Perasaan cinta bermula dari mata,
Perasaan suka bermula dari telinga...
Jadi, jikalau kita berhenti menyukai seseorang
yang kita suka...
Umpama kita membuang telinga kita
Tapi jika kita cuba menutup mata
Cinta berbuah menjadi airmata

Setiap orang akan mengalami ini dalam hidup
mereka,
Cuma fikirkanlah bersama-sama siapa yang anda cinta.

Tetapi, hakikatnya
Cinta kepada Allah swt
Adalah lebih hakiki dan abadi

Kasih sayang-Mu Tuhan,
Itu yg kudambakan...
Dgn rahmat-Mu,
Ampunilah dosaku...

JgNLaH DiHaRaPKaN pD MaNuSia KrN MeReKa HaNYaLaH
HaMBa-NYA...
MaHa SuCi ALLaH SeGaLa PuJi2aN aDaLaH MiLiK-NYA...
CiNTa SeJaTi, HaRaPaN TeRPaTRi, aBaDi BeRSeMI...

ibu & kekasih..siapa yg di cari..??

Bila seronok, aku cari.

...pasanganku

Bila sedih, aku cari....Mak


Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku

Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku

Bila berduka, aku peluk erat....Emakku

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku

Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak

Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku

Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"



Selalu.. aku ingat pasanganku

Selalu.. Mak ingat kat aku

Bila-bila... aku akan talipon pasanganku

Entah bila... aku nak talipon Mak

Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku

Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak


Renungkan:

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...

bolehkah kau kirim wang untuk Mak?

Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya........



Tapi kalau Mak sudah tiada..........


MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....



Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....

berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....

berapa ramai yang sanggup. mengantikan lampin ibunya.....

berapa ramai yang sanggup..... membersihkan najis ibunya.......

berapa ramai yang sanggup....... membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....

berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....


Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

INDAHNYER BLE MAK KITA ADER..:(

Mak.....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni.....

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu.....
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ......
kengkadang siaran indonesia ...
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran.. ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ...
ampon kan kiter....
Mak.....
Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak.....
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan .....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak...?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni..
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak..!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan ...?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
iter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang... s
ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil

ON OFF TUDUNG..

Daripada Tamim ad-Dari radiyallahu ‘anhu dari Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

“Agama itu adalah nasihat. (beliau mengulangnya 3 kali) kami berkata, kepada siapa ya Rasulullah? Beliau menjawab, ‘Bagi Allah, kitab-kitabnya, Rasul-Nya, imam-imam kaum muslimin dan seluruhnya.” (HR Muslim no. 7 Jami’ul ‘Ulum Wal HIkam)


bismillahirrahmanirrahim
salam alaik

orang kata, perempuan itu cantik.
pada saya, semua orang cantik.
orang kata, kalau rambut straighten tu cantik.
pada saya, semua jenis rambut cantik.
orang kata, kalau tak pakai tudung itu cantik.
pada saya, ha'ah. betullah tu.
tapi, ada juga orang yang pakai tudung kat luar tapi still cantik.
ini persepsi saya.
saya sekadar meluahkannya.
hurm, peliklah.
saya tahu, semua orang tahu, apa yang mereka patut tahu.
saya tahu, semua orang tahu, pakai tudung itu perlu.
saya tahu.
tapi, apa yang saya lihat, kebanyakan orang pura-pura tidak tahu.
secalit peringatan,
bertudung itu wajib sahabatku
bukan sunah atau ikut sukamu.
tetapi itu kehendak Allah, Tuhan Yang Maha Satu.
mungkin ada di antara kita yang tidak kisah dan anggap ini perkara remeh dan tak perlu diambil pusing sangat.
relax sudah, beb.
pada saya, tidak sahabtku.
ini bukan perkara remeh
ada balasan buat orang yang tidak pakai tudung di akhirat kelak
tak risaukah kamu?...
maybe ada di antara kita mengatakan
"aku memang da terbiasa ar tak pakai tudung kalau nak pegi shopping complex. kat kolej/pat keje aku pakai la"
"ala, aku letak gmbr jer. tp, kart luar aku still pakai tudung"
"aku nak pakai baju ketat-ketat and stylo. So, cam tak kene ar kalau aku pakai tudung dengan baju tu"
hurm, tapikan
pernah tak anda terfikir
kenapa kita pakai tudung sebenarnya??
ikhlaskah kita bertudung??
cuba tanya soalan tu pada diri sendiri.
apa jawapannya??
pada saya,
kita pakai tudung tu bukan kerana adat sahabatku
tapi,
kita pakai tudung kerana kita orang islam yang mengaku Allah itu Tuhan kita yang Satu, Yang sentiasa memerhatikan setiap peri laku kita dan mengetahui bila waktu ajal kita akan tiba.
jika benar kita mengaku kita ni orang islam, orang yang mengakui keesaan Allah Yang Maha Esa,
kita pasti tidak akan hesitate untuk melaksanakan segala perintahNya..
kita tidak akan hesitate langsung.
kita rela.
betul kan?
jika pernah terdetik dalam hati kita rasa hesitate untuk amalkan ajaran-ajaran islam terutamanya perintahNya untuk pakai tudung,
cuba tanya pada diri,
sejauh mana kita yakin Allah melihat apa jua perkara yang kita lakukan??
cuba bayangkan
Allah cipta kita
Dia 'programkan' kita untuk mematuhi segala perintahNya
tetapi, kita menolak dan terus berjalan di atas bumi dengan mengabaikan suruhan Tuhan yang mencipta kita..
tak ker nampak macam sombong cara itu..
saya tak kata kita sombong
tapi, kadang-kadang, perbuatan kita menunjukkan kita ni sombong padaNya
kenapa?
kita rasa, kemahuan kita itu lebih utama dan lebih hebat untuk dituruti dari kemahuan Allah yang mahukan kita bertudung.
saya hanyalah pemberi peringatan
saya bukanlah pemberi hidayah
apa-apapun,
janganlah diharap tunggu datang seru baru kau mahu balut kepalamu itu
tidak takutkah kamu jika kita tak sempat menarik kain menutup kepala kita
lalu mati begitu sahaja
dan akhirnya ditanya dihadapanNya
kenapa tidak mahu menuruti perintahNya untuk bertudung?
apa jawapan yang kau dah sediakan untuk bertemu saat itu?
fikir-fikir, renung-renungkan kembali sahabatku
jadilah wanita solehah yang hanya memperlihatkan rambut indahmu buat yang layak melihatnya sahaja
bukan untuk semua
jika untuk semua
kita akan jadi insan biasa
bukan lagi insan yang istimewa dan penuh rahsia
"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani." (Surah Al-Ahzab ayat 59:)
p/s: pakailah tudung kembali. tanam rasa malu dihati. jika ditayang untuk memikat hati pujaan hati, renungkan kembali. benarkah dia akan dikau kahwini dan bercinta sampai ke syurga nanti?

----------------------------------------------

dipetik dr : http://xsmkbongawan.ning.com/profiles/blogs/pakai-tudung-buka-tudung

istimewanya insan bernama muslimah..:)

Berbanggala jadi seorang muslimah, tidak perlu iri dengan kelebihan yang ada pada perempuan tepi jalan dan lelaki. x percaya? baca ini:

Kaum wanita bilang,,, "susah menjadi wanita ISLAM". Lihat saja peraturan dibawah ini :
1. Wanita auratnya lebih susah dijaga dibanding lelaki.
2. Wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mau keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.
3. Wanita saksinya kurang dibanding lelaki.
4. Wanita menerima pusaka atau warisan kurang dari lelaki.
5. Wanita harus menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.
6. Wanita wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya.
7. Talak ada di tangan suami dan bukan isteri.
8. Wanita kurang banyak beribadah karena masalah haid dan nifas yang tidak dialami lelaki.


PERNAHKAH KITA BERFIKIR SEBALIKNYA...??
aurat serta perhiasan wanita adalah suatu yang sangat mahal dan berharga...
makanya..
Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yang teraman dan terbaik. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiarkan terserak, bukan? Itulah bandingannya antara seorang muslimah dgn pompuan jalanan.


Satu:
Wanita perlu taat kepada suami, tetapi lelaki pun wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapaknya. Bukankah ibu adalah seorang wanita?

Dua:
Wanita menerima pusaka atau warisan kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik pribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya. Manakala lelaki menerima pusaka atau warisan, ia akan menggunakan hartanya untuk isteri dan anak-anaknya.

Tiga:
Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala makhluk, malaikat, dan seluruh makhluk Allah di muka bumi ini, dan matinya jika karena melahirkan adalah syahid.

Empat:
Di akhirat kelak, seorang lelaki akan mempertanggungjawabkan 4 wanita ini: Isterinya, ibunya, anak perempuannya, dan saudara perempuannya.

Lima:
Seorang wanita pula, tanggung jawab terhadapnya ditanggung oleh 4 orang lelaki ini: Suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara, lelakinya.

Enam:
Seorang wanita boleh memasuki pintu syurga melalui pintu manapun yang disukainya cukup dengan 4 syarat saja : shalat 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat pada suaminya dan menjaga kehormatannya.

Tujuh:
Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat pada suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH, ia akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaAllah...
demikian sayangnya Allah pada wanita, kan?
Bagaimana……? Masih merasa tidak adil?
masih nak malas2 jaga aurat??
Berbahagialah menjadi seorang Muslimah!!!

malaikat,syaitan & manusia..

Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu .....
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini...awal lagi nie?.zzzzzzzz

Manusia - Nak makan, laparlah ??
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah... ..
Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? .....

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat..
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran.. .....
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii?.

Manusia - Eh, eh... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu... . rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? ...

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2... pandai2lah?

Manusia - aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugila. ...... (kalau sempatla)

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu .....
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh?

Manusia - Uuhhh?letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu...
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu....

p/s:
skadr brkongsi..kerne kdg2,aku alpa jua..
kerne kdg2 aku trlalu mndgr hasutan syaitan..
kerne kdg2,aku tewas..
jd ku beringt,ingat mngingati ssame kite..:)

Friday, January 1, 2010

"muTiaRa & keLaPa.." manakah satu kah kamu..??


aPaBiLa KaMu BeRkAwAn DeNgAn LeLaKi,
InGaTlAh AdA dUa PiLiHaN tErBeNtAnG
pErTaMa...
KaMu JaDi SePeRtI kElApA..
mUdAh DiPeRoLeH..
DiPaRuT...dIpErAh..
dAn DiAmBiL sAnTaNnYa..
LePaS iTu HaMpAsNyA dibuang...
kEdUa..
KaMu MeNjAdI sEbUtIr MuTiArA..
bErAdA dI DaSaR lAuTaN..
TeRsImPaN rApI..
DiLiNdUnGi KuLiT..
bUkAn SeNaNg NaK LiHaT..
ApA LaGi MeNdApAtKaNnYa..
hAnYa OrAnG yAnG bErTuAh ..
BeRuSaHa MeNyElAmI dAsAr LaUtAn...
dApAt MeMpErOlEhNyA..
HaRgAnYa MaHaL sEkAlI..
dAn Ia AkAn TeRsImPaN sElAmAnYa..
JaDi....
kAmU piLiHlAh sama ada HeNdAk MeNjAdI
kElApA aTaUpUn MuTiArA..
Di SeBaLiK sAnTaN...
mEnJaDi PeNyEdAp MaKaNan..
DiPeRaH sEgAlA kEnIkMaTaN..
dEnGaN mUdAh JaTuH mEnJaDi TiTiSaN..
AkHiRnYa HaBiS kArI dImAkAn..
pUlUt PaNgGaNg SiSa HaBiS dItElAn..
DaN sAnTaN hIlAnG tAk JaDi InGaTaN..
yAnG tErAsA lAzAt HaNyA kArI dAn PuLuT pAnGgAnG..
OrAnG tIdAk KeNaNg JaSa SaNtAn..
mUtIaRa..
TeRtAnAm Di DaSaR pAlInG dAlAm..
sUkAr AnDaI mEnGhArAp JaDi
PeRhAtIaN...
KeRaNa MuTiArA dIlInDuNgI oLeH
cEnGkErAnG yAnG mEnGhAdAnGnYa dArI
aNcAmAn MuSuH...
nAmUn KiRaNyA dItEmUi InSaN...
AkAn MeNjAdI pErMaTa HiAsAn..
tErLeTaK tInGgI dI cInCiN iDaMaN..
AtAu Di LeHeR nAn JiNjAnG..
aTaU dI lEnGaN mEnAwAn..
MaKiN lAmA mUtIaRa TeRtAnAm...
mAkIn TiNgGi NiLaIaN...
OLEh ItU…PiLihLAh SeNDiRi…
mEnJaDi SaNtAn.. MuDaH jAdI
pErHaTiAn.. TaPi HaNyA sEbEnTaR jAdI
sAnTaPaN... kEmUdIaN hIlAnG sEgAlA
nIkMaT dAn PuJiAn.. MeNjAdI mUtIaRa..
SuKaR dItEmUkAn.. NaMuN bIlA dIhIaS
iNdAh GaDiS rUpAwAn.. HiLaNg
Ia..TaNgIsAn MeNgIrInGi BeRzAmAn..